Tekstgrootte
Ons onderwijs is op maat met behulp van groepsplannen: elke leerkracht deelt zijn groep voor de verschillende vakgebieden in op drie niveaus, en bepaalt voor alle drie de groepen het juiste onderwijsaanbod. Verrijkt en verkort voor leerlingen die meer aankunnen, en met intensievere begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben.
Het basisaanbod wordt afgestemd op het gemiddelde niveau van de groep. Extra onderwijstijd wordt gerealiseerd aan de instructietafel: de leerkracht biedt hier volgens planning en groepsplan kinderen met extra onderwijsbehoeften extra instructie aan. In de weekplanning plant de leerkracht deze momenten bewust in.
Een belangrijke voorwaarde om onderwijs op maat te kunnen realiseren is dat kinderen zelfstandig kunnen werken. Al in de onderbouw wordt begonnen met omgaan met uitgestelde aandacht en het werken met een weektaak. Dit wordt in de leerjaren daarna steeds verder uitgebouwd.
We bieden de kinderen onderwijs op grond van hun onderwijsbehoeften, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van het kind. We verzamelen daartoe informatie rondom leerlingen (observaties, toetsresultaten, informatie van thuis, evt. informatie van externen etc. ) en gaan vooral uit van de mogelijkheden van het kind: wat heeft het kind nodig om bepaalde doelen te bereiken en welke aanpak heeft een positief effect (handelingsgericht).
De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal. Wat heeft een leerling nodig om een bepaald doel te behalen? Deze onderwijsbehoeften leggen we vast in het groepsoverzicht.
Afstemming en wisselwerking: Het gaat om deze leerling in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders.
Het formuleren van bevorderende factoren voor de ontwikkeling van het kind is van groot belang. Naast belemmerende factoren zijn deze nodig om de situatie te begrijpen, ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan van aanpak te maken en uit te voeren.
Leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleider werken samen om een effectieve aanpak te realiseren. Samen analyseren zij de situatie en zoeken zij naar oplossingen.
We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen aan de hand van methode toetsen, observaties en het LIB leerling volgsysteem. Wanneer een leerling uitvalt op een methode gebonden toets, biedt de leerkracht hulp op maat aan vanuit het groepsplan.